tiistai 28. syyskuuta 2010

Perjantai 24 - lauantai 25.09.2010

Perjantai 24.09.2010 (Gasti Hannun kirjoittamaa blokia)
Muutaman tunnin unien jälkeen heräsimme ja rupesimme tekemään normitoimia, joita tällaisen reissun rutiineihin kuuluu. Ensin ilmoittauduimme virkavallan edustajalle joka olikin erittäin leppoisa mies. Veneen nimestä saatiin mukava keskustelu aikaiseksi ja asiointi sujui mukavasti. Sitten marinan toimistoon jossa saatiin kyllä veneelle paikka, mutta iltapäivällä jouduttiin vielä lopullinen sisään kirjautuminen hoitamaan. Veneen vesitankit piti myös täyttää.
Satamassa oli ainakin seitsemän muuta arkki-venettä. Sataman aallonmurtajan osana oli muuri, jossa oli sadoittain veneiden” logoja”. Näistä logoista löytyi mielenkiintoisia veneidennimiä ja vuosilukuja. Esimerkiksi Norjalaisvene Harry Z oli meidän ”arkkikaveri” vuodelta 2006-2007. Hänen logonsa oli tältä vuodelta ja näytti tuoreelta. Erikin vene löytyikin ankkurilahdella ankkurissa. Myöhemmin tapasimme laiturilla pikaisesti ja täytyy sanoa että miestä oli kiva nähdä! Meillä oli sellainen luulo että tämä logon maalaus olisi vasta Madeiran pääsaarella. Olimme jo alustavasti suunnitelleet logoa, mutta nyt jouduttiin laittamaan suunnitelmiin vauhtia. Olimme iltapäivällä käpyttelemässä kaupungilla ja maalitkin saatiin hoidettua samalla reissulla. Kävimme myös mukavassa kalaravintolassa syömässä. Kun olimme syömässä, tuli taas puhelu joka koski kauan kaivattua laukkuamme. Lupasivat tuoda sen marinan ohessa olevaan kahvilaan. Saimme vihdoin puuttuvan laukkumme ja taas piti tavaroita kätkeä takahyttiin.
Illalla tyttöjen mentyä nukkumaan, me jatkoimme vielä Kipparin kanssa jutustelua. Parannettiin valkoviinin kera maailmaa ja taidettiin hieman rakentaa…
Lauantai 25.09.2010
Aamulla herättiin melko aikaisin puuhaamaan. Maalattiin ”ensimmäinen kerros” logoa kuivumaan. Sitten haettiin vielä puuttuva sininen väri kaupungilta. Samalla järjestettiin tilataksi jolla suoritettiin ”saarikierros”. Manuel joka oli meidän kuski, ei puhunut muuta kieltä kuin Portugalia. Kierroksella kävimme myös syömässä eräässä hotellissa. Se oli niitä paikkoja joihin voisi tulla, kun haluaa syrjäistä ja rauhaisaa sijaintia. Todella upea paikka ja ruoka oli maistuvaa. Sen verran olimme edellisestä ruokailusta oppineet, että emme tilanneet kuin kolme annosta. Annokset ovat täällä tosi isoja ja nyt ei tarvinnut ahtaa ”ähkytäyteen”. Ruokailuineen kierros kesti kolme tuntia. Nyt on Porto Santosta nähty muutakin kuin satama!
Kun päästiin satamaan, jatkui logon teko. Rajausteippejä viriteltiin ja pensselit heiluivat. Fonttikoko kirjoituksissa herätti varsin vilkasta keskustelua. Lopulta logo saatiin valmiiksi ja kuten kuvasta näkyy hieno tuli! Olimme kaikki hyvin ylpeitä logostamme, joka oli hyvin Verdemäinen. (Tarjan kommentti).
Logonmaalauksen jälkeen lähdimme vielä uimaan marinan viereiseen rantaan. Isoja maininkeja vyöryi rantaan ja niissä pyöri hiekalle yksi jos toinenkin. Muuten mukavaa, mutta joka paikka oli täynnä hiekkaa. Suihkun jälkeen otimme ”saunakaljat” kahvilassa ja sitten mentiin veneelle. No, kävimme tietenkin vielä ihailemassa sitä logoamme. Muutaman ”muistipelin” jälkeen olimme kaikki valmiita nukkumaan. Oli ollut taas mukava päivä ja unta ei tarvinnut kauaa houkutella.