perjantai 24. syyskuuta 2010

Keskiviikko 22 - torstai 23.9

Keskiviikko 22.09.2010
Tuttuun tapaan aloitimme aamupalalla ja sitten uimaan. Ennen uintia ehostimme hiukan kalastusviehettä. Lisäsimme yhden kumihanskan silmillä ja nauravalla suulla sekä kipparin säästämällä ”silakalla”, joka haisi aika pahasti. Uintihetken jälkeen huomasimme että siima oli katkennut. Voi ei!! Ei ollut kuin tynkä jäljellä. Kipparin mukaan pohjakosketus on epätodellinen, koska 4700 metriä oli vettä. Siima oli niin vahva, että kalan piti olla ainakin yli 200 kg nähtävästi sinimarliini.
Tämän päivän testaussessio oli tuuliperäsin. Noin puolitoista tuntia yritimme saada tuuliperäsintä pitämään suuntamme, mutta huonoin tuloksin. Tuuli oli oikukas ja suoraan vastainen. Välillä tuuli jopa 4,5 m/s, mutta paremmallakin halssilla suunta oli noin 70 astetta pois suorasta linjasta Madeiraan. Olimme kyllä henkisesti valmiita luovimaan, mutta sitten se tuuli taas tyyntyi ja nyt ei sitten ollut kuin 1-1,8 m/s.
Tänään ei ole ollut yhteen havaintoa laivoista tai muista elollisista huvituksista esim. delfiinit, valaat, kilpikonnat tai lentokalat. Viime yönä Hannu ja Tarja näkivät kaksi laivaa yöllä ja päivällä näimme kaikki kolme laivaa ja yhden moottoriveneen.
Tämä päivän kohokohta oli auringon lasku adidas mainoksen kera.
Torstai 23.09.2010
Normiaamu. Tarja ja Tiina olivat aika väsyneitä koko päivän, joten pojat pitivät vahtia pääsääntöisesti. Lounaan jälkeen teimme uuden vieheen menetetyn tilalle. Ennen kalastuksen aloittamista kävimme uimassa. Päiväunilta herättyämme Manu oli saanut jäniksen laivaan. Tietääköhän kukaan minkä merkkinen tämä meidän kaverimme oli joka näkyy kuvassa. Pienen pieni lintu tuli lepuuttamaan itseään noin kolmeksi tunniksi. Manun ollessa nukkumassa päiväunia näimme purjeveneen. Tämä oli ensimmäinen purjevene tällä legillä.
Iltaruokailua ennen tuuli nousi ja pääsimme taas purjehtimaan. Näyttäisi siltä, että purjehdimme yöaikaan ja päiväsaikaan tuuli moinaa ja on noin 0,5-3 m/s.
Ensimmäiset yövahdit olivat Tiina ja Tarja. Aktiivista purjehdusta tuulen vaihdellessa myötäisestä vastaiseen, nopeuden taasen 5 – 11 m/s. Välillä reivattiin ja kohta taas isonnettiin. Delfiinit tulivat meitä tervehtimään. Vahdin vaihto suoritettiin noin kello 23:45 Land ohoiiii huudoin. Porto Santon majakan valo alkoi vilkuttaa meille. Olimme perillä Porto Santossa kello 04:30.
Aamulla Tiina sai puhelun Madeiran lentokentältä. Kysyivät lähetetäänkö hukassa ollut laukkumme Suomeen vai haluatteko sen marinaan. Hetken keskusteltuamme päädyimme virkailijan kanssa siihen, että lähettävät laukkumme Porto Santoon seuraavalla mahdollisella lennolla ja kuljettavat sen satamaan.

1. Hienoa menoa ja kuvista päätellen pikkuisen lämpimämpää kuin Suomessa. Lähdemme viemään s/y Hurja Ruuthia kohti Taalintehdasta. Ennuste 10 - 15 m/s NE, lämpöä 5 - 10 astetta. Onneksi ei pitäisi sataa ;-)

Sari, Tara ja Hulda

2. Hyvältä näyttää kun on lämmintä... suomi on siirtynyt "talvi" lämpöön. X-ray masto alhaalla ja vene kohta telakalle muutamaksi kuukaudeksi. Onneksi on se hoskin Match Race päivä 16.10,,, Tiedoksi myös Hannulle..!! Lyökää spinnu peliin niin kyllä kulkee...!! tere Lare&Päpsä