perjantai 31. joulukuuta 2010

Lauantai 25.12.2010 – torstai 30.12.

Muutama päivä Joulun jälkeen oltiin vielä St Lucian satamassa ja sen usein toistuvissa rankkasateissa. Viikonlopun aikana tavattiin myös muita suomalaisia kuten Markku ja Kaija jotka ovat viihtyneet jo pitemmän aikaa St. Lucialla sekä Heimo ystävineen, jotka olivat matkassa vuokraveneellä. Heimo oli tosi ammattilainen joka oli käynyt jo monta kertaa Karibialla ja häneltä saimme oikein hyviä matkavinkkejä ja myös tietoa sellaisista paikoista, johon ei kannata mennä.
Maanantai-iltana lähdettiin ajamaan kohti etelää. Päätettiin ohittaa koko St Vincentin saari pimeässä ja pysähtyä vasta pienellä Bequian saarella. Yön aikana vaihteli niin tuuli kuin maininkikin ja välillä ajettiin moottorilla, mutta aamuyöstä päästiin taas purjeilla reipasta vauhtia. Aamulla kahdeksan maissa oltiin perillä ja kiinnityttiin vastaanottajien osoittamaan poijuun. Tulli- ja muut muodollisuudet sujuivat kaikki mukavasti samassa rakennuksessa.
Tiistaipäivänä tutustuttiin pääkaupunkiin, Port Elisabethiin. Kaupunki on tosi pieni, jonka pääkatua reunustavat vaatimattomat karibialaistyyliset rakennukset ja erilaiset turistipyydykset. Keskiviikkona vuokrattiin lyhyen tinkimisen jälkeen avolavataksi ja nähtiin tämä pieni saari vähän joka puolelta. Bequia on kaunis ja vihreä saari, jonka pääelinkeino on turismi. Paljon veneitä oli eri satamissa ja ankkuripaikoissa. Jonkunlaista teollisuuttakin on ollut, muttei ole enää. Nykyään maataloutta ja kalastusta harjoitetaan pääosin saarelaisten omaan käyttöön. Uusi lentokenttä on tehty muutama vuosi sitten täyttömaalle. Näimme paikkoja joissa kiviä on murskattu käsivoimin, vasaralla betonia varten lentokenttätyömaalle. Asukkaita on vain noin 6000. Paikallisten asumukset näyttävät paikoin tosi hökkeleiltä. Kaikki ihmiset näyttävät olevan iloisia ja ystävällisiä ja reippaat ja kovaääniset tervehdykset kuuluvat autojen ikkunoista. Kaikki täällä näyttävät tuntevan toisensa. Hintataso tällä saarella ainakin turisteille on lähes Suomen tasoa. Nyt tuntuu oikein etelänlomalta. Opimmekohan mekin tähän kiireettömään elämään?
Torstaina elettiin jo tosi löysästi. Ohjelmassa ei ollut paljon mitään muuta kuin oleskentelua.

Hyvää Uutta Vuotta!

1. Täällä oli tosi luminen ja pakkasukon koristama joulunaika.
    Kuusi lähti jo tänään ulos, on löysäilty täälläkin-mitä sukulaisten käynneiltä on ehditty- mutta huomenna on edessä arki ja kiireet, joita eläkeläisillä piisaa.

Joulupukkikin vieraili Mäntyvaarantiellä- tosin ei ollenkaan niin useassa talossa kuin silloin ennen. Mahtoiko pukki vierailla Karibialla - ja missä muodossa.

Maatkakertomuksenne todisti hauskasti, että olette samalla matkalla. Näkökulmat olivat toki erilaiset, mutta kiinnostavat.

Hyviä vesikelejä 2011

Hanni ja Seppo

2. Atlantin gastit + hangaroundit palasivat viime yönä 6.1.2011 Suomeen. On täällä sitä lunta ihan liikaa :-(
    Kiitokset vielä kerran mahtavasta reissusta ! Ottakaa eazysti...