sunnuntai 11. maaliskuuta 2012
4.3. – 11.3. Kohti Panaman Kanavaa
Portobelo on mukava ja suosittu ankkurilahti, jonka perällä on pieni kaupunki. Sieltä löytyy pientä kauppaa ja ravintolaa niin, että kaikki tarpeelliset asiat pyykinpesua myöten olisi saanut hoidettua. Kuuntelimme joka aamu tämän lahden erikoisen virkeätä VHF-radionettiä. Sieltä löytyi asiantuntijaa joka lähtöön ja osto- ja myyntimainoksia oli runsaasti ihan veneilijöitten kesken. Ainakin yksi lahden aktivismin keskuksista oli Captain Jack’s baari ja Bed and Breakfastpaikka kylällä. Tämä kapteeni tuntui hoitavan kaikenlaisia asioita, kun vain hoksasi kysyä. Pitkästä aikaa saimme myös toimivan WiFi-yhteyden.
Olomme Portobelossa venyi ajateltua pidemmäksi, koska tuulet ja aallot kasvoivat ja jäimme odottelemaan. Tosin tuntui, että lahdella oli ihan omat tuulensa (maalta päin tulevat). Muutamana päivänä ja yönä tuuli oli niin kovaa, että monissa veneissä valvottiin ja seurattiin oman ja muitten ankkurin pitämistä.
Neljäntenä päivänä päätettiin kuitenkin lähteä kohti Colonin kaupunkia ja Cristobalin valtavaa satamaa, josta alkaa kulku itse Panaman Kanavaan. Olimme tehneet pitkän epäröinnin jälkeen päätöksen mennä läpi Panaman Kanavasta. Siis minä, Tarja epäröin, ei kapteeni Manu. Samalla tämä päätös tarkoittaa, että matkaa jatketaan Tyynelle Merelle ja lähdetään kiertämään maapalloa.
Onneksi matka Portobelosta Cristobaliin oli lyhyt, vain parikymmentä mailia, sillä aallokko kasvoi koko ajan ja oli loppumatkasta aikamoinen. Joku sanoi jälkeenpäin sitä pahimmaksi muutamaan vuoteen. Otettiin VHF-yhteys Port Controlliin ja saatiin lupa ajaa jonossa, ison rahtilaivan perässä aallonmurtajan portista sisään.
Asetuttiin satama-alueen luoteisnurkassa olevaan Shelter Bayn Marinaan. Tämä on hieno marina, jossa on ravintola, uima-allas, ilmainen bussikuljetus Colonin kaupunkiin ja kaikkea mahdollista. Minulle ensimmäinen upea tunne tuli siitä, että pääsin pitkästä aikaa suihkuun ja siellä tuli runsaasti ja lämmintä vettä.
Ensin otimme yhteyttä agenttiin, joka hoitaa puolestamme niitä monia asioita, jotka pitää hoitaa ennen kuin kanavaan pääsee kulkemaan. Tänä aamuna kävi virallinen mittaaja tarkistamassa ja mittaamassa venettä. Sitten täytettiin kasa virallisia papereita. Nyt odotetaan tietoa siitä, minä päivänä päästään kanavaan. Aikaa kuluu varmaan ainakin viikon verran. sinä aikana siivotaan ja kunnostetaan venettä Pacificia varten ja ostellaan ruokia ja venevarusteita.
Viimeisessä kuvassa näkyvät nuolet ovat kanavassa kuvan hetkellä olevia laivoja AIS:n esittämässä muodossa. Näyttää olevan laivoja ruuhkaksi asti.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti