Lauantaina 20.7,
kun lopulta saatiin kaivatut varaosat, käytiin tullissa ja lähdettiin kohti
Indonesian Kupangia. Pari ensimmäistä
päivää moottoroitiin, mutta sitten saatiin tuulta ja hyvällä vauhdilla
isohkojen maininkien ja virtausten kuljettamina ja keikuttamina saavuttiin
Kupangin edustalle ankkuriin (10. 09,5 S
123.34,5E) keskiviikkoaamuna. Virrat tietysti vaihtelivat matkalla
myötäisestä vastaiseen vuoroveden mukaan ja välillä veivät venettä melkein
kylki edellä eteenpäin.
Pian soitti
agentti Napa VHF:llä. Hänen kanssaan oli etukäteen käyty kirjeenvaihtoa ja
sovittu että hän hoitaisi meidän tulli- ja muut viralliset sisään kirjaukset.
Nuo asiat saattavat täällä viedä useita päiviä, jos itse yrittää hoitaa kaiken.
Napa on ystävällinen ja avulias mies. Kun dingillä ajoimme rantaan, oli siellä
odottamassa paikallinen perhe, jotka auttoivat veneen vetämisessä ja
kantamisessa riittävän kauas ja vahtivat sitä, kun olimme kaupungilla. Perheen
pojat olivat reippaita ja vahvoja. Isän
suoritusta ihmettelimme eniten. Hänellä ei ollut toista jalkaa ollenkaan ja
silti hän kantoi yhdellä jalalla ja kainalosauvalla siinä kuin muutkin. Mielellään tälle perheelle maksoi pikku
summan heidän avustaan.
Kupangin
kaupunki on vilkas ja meluisa. Mopoja liikkuu valtavasti ja lisäksi liikenteessä on autoja ja
pikkubusseja, joista ”sisäänheittäjät” tarjoavat kyytiä jalankulkijoille.
Rakennukset ovat suurimmaksi osaksi aika huonokuntoisia, mutta rakennus- ja
kunnostustöitä oli näkyvissä. Rukouskutsut kuuluivat minareeteista usein. Oli
ramadan aika mutta ei sitä kaupungilla huomannut.Turisteja ei paljon näkynyt,
ja pitkänmatkan veneitäkin oli ankkurissa meidän lisäksi vain kaksi.
Kovin montaa
päivää emme jaksaneet täällä olla. Passit saatiin takaisin jo torstaina, mutta
muita papereita piti odottaa lauantaihin asti, kun Harbour Master oli vielä
perjantaina sitä mieltä, että keli oli liian kova, eikä antanut meille
lähtölupaa. Outoa sinänsä, kun meidän ja sääennusteiden mukaan säässä ei ollut
mitään vikaa.
Lauantaina
saatiin lupa ja haettiin viralliset paperit Napalta rannasta ja lähdettiin
kahden vuorokauden matkalle kohti Floresin saaren länsipuolella olevaa Rincan
saarta (08.54,9S 119.55E), joka on osa
Komodon luonnonpuistoa. Täällä piti olla
useampia poijuja, mutta me löysimme vain yhden ja kiinnityimme heti siihen. Etsimme hyviä snorklauspaikkoja, mutta emme
oikein hyviä löytäneet. Osasyynä olivat varmaan kovat tuulen puuskat ja
virtaukset, jotka tekivät uimisesta haastavampaa.
Oli mukava
katsella kuinka hiekkarannalla kipitti apinoita ja käveli noin kaksi metrisiä liskoja. Nämä liskot
ovat Komodon Dragoneja, joiden suojelualueella nyt olemme.
Siirryimme
parempaan snorklauspaikkaan Komodon saarelle, Loh Liangiin (08.36,37S
119.31,49E). Täälläkin piti olla
poijuja, mutta niitä ei näkynyt. Sen sijaan tuli heti kolme veneellistä
paikallisia poikia ohjaamaan meidät sopivaan ankkuripaikkaan ja sitten he
kauppasivat matkamuistoja mm. puusta tehtyjä Komodon Dragonejä, joita muutama sitten
ostettiinkin. Ankkurin pito oli hyvä, mutta virtaukset
pyörittivät venettä moneen eri suuntaan. Ihan veneen vieressä oli hyvä
snorklausalue, jossa paljon erilaisia kaloja ja kauniita, värikkäitä koralleja.
Matkalla
huomasimme, että kartat eivät aina pidä paikkaansa. Meidän Navionicsin
karttojen mukaan ajettiin välillä yli saarien, kun näköhavainto sanoi, että
vedessä ollaan. Aika pelottava havainto. Tarkkana pitää olla ja pimeän aikana uskaltaa
ajaa vain isoja vesiä.
Päätimme
lähteä kohti Lombokin saarta, mutta pysähdyimme kuitenkin vielä yöpymään
Komodon saaren pohjoispäässä olevaan pieneen lahteen, jossa ei ketään muita
ollut, siis paratiisilahteen. Kun illalla huomasimme, että uimaporras oli
unohtunut veteen, näimme paratiisin käärmeen. Noin puolitoista metrinen
tummanruskea käärme oli noussut uimatasolle ilmeisesti portaita pitkin. Olisi
varmaan kiemurrellut vaikka mihin asti, ellei Manu olisi hätistellyt sen
takaisin veteen. Käärmeen myrkyllisyydestä ei ole tietoa, mutta kammottavalta
sen näkeminen tuntui.
Parin
vuorokauden vaihtelevakelisen purjehduksen jälkeen saavuttiin Lombokin saarelle
Medana Bayn Marinaan (08.21,75S 116.07,72E). Me olemme ainoa vierasvene tällä
hetkellä, mutta selvästi tänne odotetaan isoa joukkoa Sai Indonesia Rallyyn
osallistuvia veneitä. Ravintola on täydessä valmiudessa ja henkilökunta on oikein
avuliasta. Iso Suomen lippu oli laitettu ovipieleen valmiiksi kun ensi kertaa
menimme käymään ravintolaan joka samalla toimii marinan toimistona.
Vene keikkuu
kovasti maininkien ansiosta, mutta lahti on muuten hyvin suojaisa.
Kävimme koko
päivän saarikierroksella. Meillä oli onni saada oppaaksi nuori mies Aly, joka
oli paljon toiminut oppaana, osasi englantia ja oli suoritanut yliopistossa
matkailualan tutkinnon. Hän hoiti työnsä hyvin ja miellyttävästi samoin kuin
myös hänen autonkuljettajansa.
Kävimme
Monkey Forestissa syöttämässä kesyjä ja viisaan tuntuisia apinoita. Opas sanoi,
että ne eivät pelkää turisteja, mutta osaavat jostain syystä mennä karkuun
paikallisia.
Kävimme myös
perinteisessä indonesialaisessa kylässä ja saimme kokeilla kankaankudontaa
perinteisillä kangaspuilla. Kävimme suurella temppelialueella, jonka erikoisuus
oli mm. se, että siellä oli edustettuna eri uskontokuntia sulassa sovussa.
Aly kertoi
meille paljon Lombokin asukkaista ja erikoisesti heidän uskonnoistaan. Täällä
on muslimeja, hinduja, budhalaisia ja myös kristittyjä. Opas ja kuljettaja
olivat hartaita muslimeja ja kävivät myös kierroksemme aikana välillä
rukoilemassa sillä aikaa kun me tutustuimme asioihin paikallisten oppaiden
johdolla. He eivät syöneet koko päivänä ennen kuin kello 6 illalla, koska on
Ramadan aika.
Me saimme
hyvän yleiskuvan Lombokin saaren asukkaista, liikenteestä, rakennuksista ja
myös isosta kaupungista Mataramista. Liikennettä oli paljon ja se oli meluisaa.
Ei olisi ollut ihan helppoa itse ajaa täällä vasemmanpuoleisessa liikenteessä
ja lähes ilman tienviittoja.
Seuraavana
päivänä kävimme vielä lähikylässä tutustumassa valtavan suureen, ahtaaseen ja
pölyiseen toriin ja aika vaatimattomaan ”supermarkettiin”. Nyt matkattiin
hevoskyydillä. Neljän kilometrin matkasta maksettiin 20 000 rupiaa eli noin 2
euroa. Hevoset kärryineen ja kuljettajineen näyttävät olevan yleisin joukkokuljetusmuoto ainakin lyhyillä
matkoilla. Näin kuljetetaan lapsia kouluun ja äitejä torille ja kauppoihin ja
turisteja mihin vain (turistihinnoilla tietysti). Emme tosin nähneet tällä
matkalla ketään muita turisteja.
Medana
Baystä lähdettiin aamulla ennen viittä ja suunnattiin kohti Balin Marinaa
(08.44,46S 115.12,80E). Purjehdus oli vauhdikas ja miellyttävä. Tuulet ja
virtaukset olivat suosiollisia eikä aallokkoa paljon ollut. Nautimme
miellyttävästä olotilasta.
Viivymme
täällä noin viikon verran ja sitten lähdetään noin viiden päivän matkalle kohti
Christmas Islandia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti