Lähdimme torstaina 8. huhtikuuta suoraan Azoreille, emme siis Bermudan kautta niin kuin monet muut veneet. "Suoraa" reittiä menijöitäkin on kyllä aika monia, vaikka emme niistä yhtäkään ole matkalla lähdön jälkeen nähneet.
Nyt oli tehty oikein perusteelliset tarkistukset ja huollot koko veneelle. Myös kaikki turvavarusteet oli käyty läpi. Vahaukset ja kiillotukset jätettiin seuraaviin satamiin. Paikallinen Budget Marin oli aika pieni mutta löysimme sieltä kuitenkin monia pieniä mutta erittäin tarpeellisia varaosia Verdeen.
Mikään ihan suora reitti tästä ei missään tapauksessa kuitenkaan ole tullut eikä tule. Heti alkuun tuuli oli ihan vastainen ja oli kryssittävä pitkät matkat. Oleminen veneessä oli myös aika epämukavaa, kun vastaiset aallot poukottivat ja keikuttivat venettä. Oman lisänsä tekivät squalli-pilvet , joiden alla tuuli voimistuu joskus kovastikin ja saattaa muuttaa suuntaa. Tuuli/sadeasuille tuli käyttöä pitkästä aikaa kun kovia sadekuuroja tuli tämän tästä, erikoisesti squallien alla. Pienentämällä purjeita pidimme nopeutta kohtuullisena, etteivät aallot olisi paukuttaneet venettä ihan mahdottomasti.
Ilma on viilennyt pikkuhiljaa ja ainakin yövahtivuorossa on jo pitänyt ottaa käyttöön pitkät alusasut, joita ei veneessä ole käytetty paljoa neljään vuoteen. Myöskään peittoja ei ole käytetty kuin muutaman kerran maailmankierron aikana, mutta nyt niitäkin tarvitaan. Oudolta tuntuu kun välillä on oikein kylmä, mutta toisaalta on helpotus kun aina ei ole liian kuuma.
Välillä on saatu mennä ihan myötäiseenkin ja tuuli on aika ajoin liiankin pientä. Koska tiedossa on, että tulossa on vielä ihan tuulettomia alueita, täytyy moottoria käyttää harkiten, ettei polttoaine lopu kesken. Me ostimme Antigualta 5 dieselkanisteria lisää, ja polttoainetta oli lähtöhetkellä mukana 440 litraa.
Pyysimme ja saamme taas säätietoja ja -ennusteita Strengelin Laurilta Australiasta. Ne ovatkin nyt kovin tarpeellisia, kun matala- ja korkeapaineet liikkuvat milloin mihinkin suuntaan. Laurin ohjeilla osaamme niitä tarvittaessa paremmin väistellä. Me emme saa täällä merellä säätietoja netin kautta, emmekä osaisi niitä tarpeeksi tulkitakaan. Saamme toki SSB-radion ja Sailmailin avulla säägrippejä, joista on myös paljon apua meille.
Terävä maininki on muuttunut pidemmäksi ja ihan mukavaksi , joskin vieläkin se on 2 - 4m korkeaa .
Tätä kirjoittaessa keskiviikkona 21. toukokuuta kello 18.00 UTC-aikaa ollaan suunnilleen matkan puolivälissä (32ast 47min N, 47ast 32min W). Loppumatkaan kuluvaa aikaa on tosin vaikea arvioida. Hyvin pieniä tuulia ja ihan tuuletontakin keliä on ennusteitten mukaan luvassa vielä runsaasti. Toissapäivänä saimme pläkästä jo tuntumaa ja käynnistimme moottorin joka sai sitten käydäkin yli vuorokauden. Nyt juuri mennään eteenpäin purjeilla, pienessä tuulessa vain muutaman solmun nopeudella.
Mittasimme kartalta, että matkaa on jäljellä enää noin 1000 mailia. Sen kunniaksi järjestimme "suuret" juhlat. Tarjoiluna oli lasillinen Cocacolaa, korkillinen rommia ja keksejä hillon ja kermavaahdon kera. Ja matka jatkuu!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti