”Joululoma” kotona
oli aika lyhyt ja kiireinen mutta oikein mukava.
Torstaina 9. päivänä lennettiin Cape Townin lentokentälle ja
sieltä ajettiin taksilla False Bayhin, jossa Verde odotti meitä hyvässä
kunnossa. Sitä olivat valvoneet ja hoitaneet Melinan ja Fridan väet. Ilkka ja
Elina olivat jopa laittaneet lisää ilmaa
liian laihan näköisiin lepuuttajiin. Kiitos
siitä heille.
Koska keli tulisi olemaan suotuisa Cape of Good Hopen eli Hyvän Toivon Niemen kiertämiseen,
päätimme lähteä eteenpäin niin pian kuin mahdollista.
Ensin piti kuitenkin kirjautua ulos Etelä-Afrikasta. Sen
piti olla nopea juttu, mutta ihan niin ei käynyt. Ajoimme junalla Cape Towniin ja
otimme asemalta taksin koska ajattelimme , että selviämme nopeammin
passitoimistoon ja tulliin. Isossa kaupungissa
etäisyydet ovat pitkiä eikä
paikkoja ole helppo löytääkään. Ensimmäinen taksi vei meitä ihan väärään
suuntaan. Otimme toisen taksin, joka kyllä meni oikeaan suuntaan mutta jätti
meidät paikkaan, josta passitoimisto oli muuttanut pois jo lähes vuosi sitten. Päätimme
kävellä eteenpäin. Kysyessämme tietä saimme monia vastauksia, tosin kaikki
erilaisia. Paljon turhan kävelyn jälkeen löytyi oikea paikka ja saimme
passeihimme leimat. Nyt otettiin vielä yksi taksi joka vei meidät ihan oikeaan paikkaan, eli tulliin.
Taksiajelut ovat onneksi täällä halpoja, mutta monet kuljettajat eivät tunne kaupunkia
eivätkä osaa lukea karttaa.
Sitten ajettiin taas junalla False Bayhin väsyneinä mutta
onnellisina. Vielä piti käydä ruokaostoksilla ja polttoainetankkauksella ja
lauantaina iltapäivällä Verde irtosi laiturista.
Hyvän Toivon Niemessä on usein kovat tuulet ja ankara
aallokko. Meille keli oli kuitenkin lempeä. Tuuli ja aalto olivat pieniä ja meillä oli hyvä mahdollisuus ihailla niemen
jyrkkiä seiniä ja karua kauneutta. Puolen yön tienoissa ohitettiin Cape Town,
nyt meren puolelta ja jatkettiin matkaa ylös Etelä-Afrikan länsirannikkoa, kohti
Namibiaa.
Matkalla nähtiin monenlaisia
eläimiä. Lokkeja ja muita merilintuja oli aivan valtavia määriä ja tietysti myös delfiinejä. Uusi tuttavuus
meille oli Afrikan hylje, joita meressä killui ja leikitteli erittäin paljon. Myöhemmin kuulimme, että
niitä on Namibian rannikolla kaksi miljoonaa yksilöä. Tuuli oli useina päivinä
hyvin pientä, joten ajettiin paljon moottorilla.
Perjantaina 17.1. tultiin Walvis Bayn satamaan
(22.57,7S 014 29,0E), johon Melina oli
tullut jo edellispäivänä ja tarjosi meille heti tuloiltana upean illallisen.
Satama alueella oli myös runsaasti hylkeitä, jotka uiskentelivat veneen
ympärillä ja kerjäsivät kovaäänisesti ruokaa. Alueella oli myös tuhansittain
flamingoja, joista osa oleili aivan clubitalon edessä olevalla hiekkarannalla.
Melina-veneen Ilkan, Antin ja
Sadun kanssa käytiin sunnuntaina autoajelulla. Näimme Walvis Bayn
pikkukaupungin lisäksi isomman Swakopmundin kaupungin, joka on moderni ja
tasokas hieno kaupunki, asuintalot olivat siistejä ja enimmäkseen uusia. Suurin
osa on varmaankin luxus huviloita. Matkalla tutustuttiin myös maaseutuun.
Hiekkadyynejä oli kilometrikaupalla. Joissain niistä oli poikia laskemassa rinnettä
laudalla kuin lumirinteessä ikään. Kun mentiin sisämaahan päin, oli tien
molemmilla puolilla kuivaa autiomaata jossa kasvoi tuskin mitään. Sitä mukaa
kun maasto nousi, lisääntyi kosteuden mukana myös kasvillisuus. Joissain kohdin näimme isoja laumoja villieläimiä
kuten useamman kokoisia gaselleja, strutseja ja monia muita joita emme osanneet
nimetä. Välillä eläimet juoksivat tien yli hurjaa vauhtia ikään kuin jokin
olisi ajanut niitä takaa. Olimme pettyneitä kun perässä ei tullutkaan leijonaa
tai muuta petoa. Autolla väistettiin eläimiä, joilla oli tietenkin
etuajo-oikeus. Isoja karjatilojakin oli matkan varrella useita. Tie kulki niitten
läpi. Tilat oli aidattu ja aina välillä tuli vastaan portti joka piti käydä avaamassa ja sulkemassa. Taas piti väistää tielläkin olevia
lehmiä ja hevosia.
Namibian vierailusta tuli kovin
lyhyt. Maa oli ihan mukava, rauhallisen ja ystävällisen tuntuinen, mutta meidän
rupesi silti tekemään mieli eteenpäin. Maanantaina 20. päivänä kävimme
kirjaamassa itsemme ulos. Passitoimiston virkailija hymyili iloisesti, kun näki
Manun passissa nimen Mauno. Sanoi, että se on tuttu nimi Namibiassakin. Hän
tunnisti myös Tarjan toisen nimen eli Kyllikin. Suomalaiset lähetyssaarnaajat
ovat jättäneet meidän nimiämme perinnöksi afrikkalaisille. Tietysti Suomi
tunnetaan täällä myös siitä että Ahtisaari on ollut voimakkaasti mukana Namibian kehityksessä.
Saman tien maanantaina
illansuussa lähdettiin sitten merelle kohti St Helenan saarta. Matka on ainakin
10 päivän pituinen.
Ensimmäisinä päivinä tuuli oli
niin pientä että ajettiin aika paljon moottorilla. Pikkuhiljaa tuuli lisääntyi
ja päästiin oikein purjehtimaan, vaikkakin ensin aika hitaasti. Keli oli taas
vaihtelevaa, tuuli vaihtoi suuntaa ja voimakkuutta. Voimakkaimmillaan tuulet
olivat yleensä illalla ja yöllä. Aalto oli usein aika suurta ja keikutteli
venettä epämukavasti, mutta välillä etenimme todella leppoisissa oloissa ja
nautimme olostamme. Ilma lämpeni päivä
päivältä. Enää ei tarvittu tuulipukuja eikä fleesejä muuta kuin joskus harvoin yöllä. Lähestyimme
päiväntasaajaa ja pääsimme eroon Afrikan rannikon kylmistä merivirroista. Pian
pitää taas opetella kestämään kuumuutta.
Olimme aika yksin ulapalla.
Laivoja näimme vain muutaman ja nekin yleensä kaukaa tai peräti vain tutkan
näytöllä. Purjeveneitä ei matkalla nähty yhtään.
Perjantaina 31. tammikuuta saavuttiin aamulla St Helenan saarelle, joka
on kaunis, siisti ja eritäin ystävällinen paikka. Täällä on vähän asukkaita ja
näyttää siltä että he melkein kaikki tuntevat toisensa ja hymyilevät ja
tervehtivät myös turisteja. Kävimme lauantaina luontokävelyllä saaren
yläosassa. Korkein kohta, jossa kävimme
oli n. 800m. Näimme todella kauniita maisemia ja monia kasveja joita ei muualla
olekaan kuin tällä saarella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti