lauantai 3. heinäkuuta 2010
S/Y VERDE maailman merillä
Tämä tarina kertoo S/Y Verden matkasta maailman merille. Verde on Swan 36 ja sen miehistönä ovat kapteeni Manu ja ” laivakoira” Tarja. Miehistöä tulee lisää muutamalle etapille matkan varrella.
Venettä on talven aikana varustettu valtameripurjehdusta varten. Muun muassa pieni vesikone, tuuliperäisin ja tuuli/vesigeneraattori ja on lisätty ja aurinkopaneelit ja akusto on uusittu. Tavoitteena on, että moottorilla ei tarvitsisi paljon ladata. Purjeita on uusittu, masto tarkistettu ja siihen osia vaihdettu. Yhteydenpitoa varten on hankittu SSB-radio. Vielä jouduttiin hankkimaan Epirb ja uusi pelastuslautta, joka täyttää ARC:n turvallisuusvaatimukset. Kovasti on töitä ollut ja loppukiirehän siinä tietysti tuli.
Alustavasti on suunniteltu, että kun Itämeri on ylitetty, purjehditaan Tanskan salmien kautta ja käydään pikaisesti Norjassa ja Britannian läpi Biskajalle ja sitten Espanjasta Madeiran kautta Las Palmasiin. Tämä kaikki saattaa muuttua lyhyemmäksi reitiksi Kielin kanavan kautta, jos alkumatka ei suju oletetusti.
Las Palmasista alkava ARC-purjehdus lähtee 21. marraskuuta ja siellä on oltava hyvissä ajoin. Päätepiste Karibialla on St Lucian saari.
Talvella purjehditaan Karibialla ja sitten päätetään tullaanko keväällä takaisin kotiin vai jatketaanko matkaa.
Verde
Swan 36.
Valmistusvuosi 1995.
Strategiset mitat: pituus 11,16 m, leveys 3,65 m, syväys 1,60 m. Maston korkeus 15,80m. Tehtaan ilmoittama paino 6,7 tn.
Purjepinta-ala iso 32 m2, genua 41 m2. Mukana myös genaakkeri ja myrskypurje.
Bimini ja mastolta biminin päälle ulottuva aurinko/sadekatos.
Moottori Volvo Penta MD 20/30, 28 hv.
Hupiakkujen kapasiteetti 600 Ah ja starttiakku 60 Ah. Kaikki ovat hyytelöakkuja.
2 laturia moottoritilassa ja Duogen tuuli/vesigeneraattori ja aurinkopaneeleita 240 W (biminin päällä). Verkkovirtaa muunnetaan 1800 W invertterillä.
Autopilotti Autohelm ST 6000.
Tuuliperäsin Hydrovane.
Vesikone Katadyn PowerSurvivor-40E.
Turvavarusteita: 6 hengen Viking pelastuslautta, Danboy Plastimo, Epirb McMurdo jossa GPS, ynnä muut katsastusvarusteet.
Ankkurit: CQR 35 LB ja 60 m 10 mm sinkkiketjua ja vara-ankkuri Bruce 10 kg ja 30m köysikela + 10 m 8mm ketjua.
Kiinteät vesisäiliöt 240 litraa. Polttoainetankki 120 litraa + 120 litraa kanistereissa.
Vinssit Lewmar 8 kpl
Karttaplotteri Raymarin, näyttö ulkona ja sisällä, karttakortit Itämereltä Norjanmerelle.
Fugawi karttaohjelma tietokoneella, jossa sähköiset kartat.
Paperikartat ja satamakirjat kaikilta alueilta, joissa purjehditaan.
Tutka Raymarin 25 nm.
Plotterien GPS Philips, radioitten GPS Raymarin ja 3 käsi GPS.
Navtex säävastaanotin.
VHF Furuno ja käsi-VHF Icom
SSB-radio ICOM IC-M801E ja Pactor Modem, Sailmail-ohjelma, jolla saadaan sähköpostiyhteys.
2 kannettavaa tietokonetta.
Etu- ja takahytissä on molemmissa sängyt kahdelle ja vaatekomero- ja hyllytilaa.
Salongissa on klaffipöytä, sohvat ja karttapöytä.
Keittiössä on kaasuhella, tiskipöytä ja jääkaappi.
WC:ssä lavuaari ja suihku.
Sitloorassa on toisen penkin alla säilytystila.
Tämä on meidän mielestä kahdelle sopivan kokoinen vene pitkiin matkapurjehduksiin. Enemmänkin mahtuu, mutta on ahdasta. Kun olemme kahdestaan, on yksi hytti tavallisesti varastotilana.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Seppo ja Hanni lähettää terkkuja sen kuin tangon vääntämiseltä ehtivät.
VastaaPoistaHienot kelit täälläkin joten mietimme josko uskaltais lähteä Nurmon jokkee seilaamaan, ettei olatais ihan maakrapuja mekään
citypuput vaan juokse teidän pihassa, naapurit on ollu laiskoina ja antaneet teidän ruohon kasvaa, joten iltauarinko tänne paljoa pääse meille paistamaan.
Jos Intiaan jatkatten matkaa niin tiedättehän että siellä kuukin on kuumempi ja aurinkoakin suurempi.
Meren yllä on rakkauden vyö, kun on vierellä armain