Richards
Baystä Durbanin suurkaupunkiin on noin 100 mailia. Illansuussa 28.10 lähdettiin liikkeelle ja
aamulla oltiin perillä. Tämä ei ollut kaikkein miellyttävimpiä matkoja meidän
pallonkierrossa. Aalto oli heti aika suurta ja kasvoi pian 3 – 4 metriin.
Etupurje oli vähän jumissa, sitä oli vaikea saada auki ja kiinni. Melkein koko
yön satoi joten satamaan tullessa oli märkiä vaatteita yllin kyllin
Durbanin
marinasta (29.51S 31.01E) löytyi paikka ja ystävälliset miehet ottivat
köydet vastaan. Kaikkein ystävällisin oli naapurissa olleen moottoriveneen
nuori kapteeni, joka toi meille heti kupilliset kahvia juotavaksi. Hän oli
muutenkin hyvin avulias.
Kävimme
ilmoittautumassa Marinan toimistossa, kävelimme kilometrin verran tulliin
ilmoittautumaan ja saman tien ilmoittauduimme myös Royal Natal Yacht Clubin
tilapäisjäseniksi, että saimme käyttää heidän tilojaan, suihkuja ravintolaa ja
baaria. Jäsenyys ei maksanut ensimmäiseltä viikolta mitään.
Viikko kului
nopeasti tätä suurkaupunkia tutkiessa. Kävimme rannalla kävelemässä. Sataman
pohjoispuolella tuntui beachiä olevan loputtomasti. Aallot olivat suuria, joten niillä nähtiin lähinnä surffaajia ja
ihan rantahiekassa lapsia leikkimässä.
Kävimme myös katsomassa jo kaukaa mereltä näkemäämme erikoisen näköistä
Moses Mabhina Stadiumia. Kävimme sen yläpuolella olevan valtavan kaaren
korkeimmalla kohdalla katsomassa maisemia. Olimme laiskoja ja menimme sinne
kabiinilla, emmekä kiivenneet 500 porrasta, joka olisi ollut toinen vaihtoehto.
Oman aikansa
veivät tietysti taas veneen huolto- ja kunnostustyöt. Eturullan toimintaa
kävivät mastossa tutkimassa sekä Manu että naapuriveneen ystävällinen
nuorimies, mutta vika jäi kuitenkin epäselväksi. Sukeltaja kävi tarkistamassa
potkurin ja pohjan. Hän pyysi ja sai tästä 10 minuutin työstä 150 randia eli
noin 10 euroa. Täällä ei ole kulunut paljon rahaa, kun vielä syöminenkin Yacht
Clubin ravintolassa on ollut kovin edullista.
Maanantaina 4.
päivänä irrotettiin Verde laiturista, kun kelit
näyttivät ennusteen mukaan turvallisilta.
Annettujen
ohjeitten mukaisesti ajettiin noin 15 mailia rannasta ulospäin, että saataisiin
Agulhas virrasta lisää vauhtia. Käännyttiin rannikon suuntaisesti ja saatiinkin
virta-apua, mutta vain noin 2 solmua. Tiistaiaamuna tuuli kääntyi puhaltamaan
lounaasta. Se on se tuulensuunta, joka saattaa aiheuttaa jopa valtavia aaltoja.
Onneksi tällä kertaa tuuli oli pientä eikä vaaraa ollut. Vastainen tuuli
kuitenkin hidasti matkaa. Siirryimme varmuuden vuoksi lähemmäs rantaa jossa ei
muodostu isoja aaltoja, kun virta on pieni tai olematon.
East Londonissa
osoittautui olemaan pieni ja
vaatimaton Buffalo River Yacht Club (33.01S
27.54E) joka oli erittäin ystävällinen ja
vieraanvarainen. Saimme muun muassa hyviä
neuvoja ympäristöön tutustumisesta. Tärkein oli se, että mihinkään ei kannata
kävellä, koska ympäristö oli niin levoton ja vaarallinen. Taksin puhelinnumeroa
tuli käytettyä, mutta onneksi taksin käyttö oli halpaa. Klubilla oli mukavia Braai-iltoja (eli
grilli-iltoja). Me nautimme siitä, että pääsimme helposti juttusiin ihmisten
kanssa.
Keskikaupungilla
oli levottoman oloista. Saamamme tiedon mukaan työttömyys East Londonissa on
noin 80%, ja se näkyi. Suurimmat liikkeet ja vauraimmat asuinalueet olivat
lähiöissä.
Lähdimme
East Londonista maanantaina 11. lokakuuta kohti Mossel Baytä. Ajoimme mukavasti
kaksi ja puoli vuorokautta. Tuuli oli pieni ja jouduimme osin auttamaan
moottorilla, mutta aaltokaan ei ollut kovin suuri ja meno oli levollista.
Mossel Bay Marina
(34.11S 22.09E) on keskellä isoa
satamaa. Se on pieni ja sen ponttoonit ja muut rakenteet ovat aika vanhan
näköisiä, eivätkä ilmeisesti kestä isoja veneitä, koska meiltäkin kysyttiin paino.
Yhden yön olimme aivan ulommaisessa paikassa mutta seuraavana aamuna tuli
laituripaikoista vastaava ystävällinen mies kehottamaan meitä siirtymään, koska
tuuli oli nousemassa. Hän oli myös ottamassa vastaan uudessa, turvallisemmassa
paikassa ja siitä olimme kiitollisia, kun tuuli oli jo nousemassa ja painoi
venettä aika lailla. Taidamme olla tällä hetkellä ainoa ulkomaalainen vene
täällä. Mossel Bayn satama on ensimmäinen Etelä Afrikassa. Täällä on Barthomew
Dias astunut maihin vuonna1488. Siitä on saanut alkunsa satama ja kaupunki. Nykyään
satama on Afrikan kalastusteollisuuden keskus.
Kaupunki on
hyvin lähellä satamaa merestä nousevilla kukkuloilla ja se tuntuu ihan
turvalliselta ja rauhalliselta East Londonin jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti