maanantai 23. tammikuuta 2012

19.1 – 23.1

Torstaina lähdettiin iltapäivällä viiden aikana kohti British Virgin Islandsillä olevaa Tortolan saarta. Matka oli suunnilleen sama, eli noin 90 mailia kuin edellisellä purjehduksella St.Maartenille. Nyt se vain kesti vähän kauemmin. Saimme nauttia rauhallisesta myötätuulipurjehduksesta koko matkan.
Olimme perillä Tortolan Road Townissa (18ast 24.702min N, 64ast 36min W) puolen päivän aikaan. Kiinnityimme poijuun ja lähdimme tullille. Näin hankalaa tullausta emme ole hetkeen nähneetkään. Ensinnäkin tullilaituriin olisi päässyt Verdellä, mutta siitä ei ollut mainintaa missään. Jollalaituria ei sitten ollutkaan. Jätimme uuden jollamme pienenpieneen hiekkarantaan kaupungin keskelle ja pelkäsimme koko ajan, että joku sen ryövää. Niin ei onneksi käynyt, mutta tulli- ja maahantuloviranomaiset juoksuttivat meitä edestakaisin ylös ja alas hallintorakennuksessa ennen kuin kaikki tarvittavat lappuset ja maksut oli hoidettu.
Tämä kaupunki oli meille pettymys. Olimme kuvitelleet sen isommaksi ja modernimmaksi ja siistimmäksi kuin se olikaan. Kysymällä löysimme ruokamarketin, josta tavarat piti kantaa satamaan. Venetarvikekauppaa ei löytynyt ollenkaan vaikka sellainenkin piti olla.
Tankkasimme aamulla vettä ja polttoainetta ja lähdimme saman tien eteenpäin. Ajoimme lyhyen matkan, vajaa 9 mailia saaren itäreunaan Sopers Holeen (18ast 23,309min N, 64ast 42,073min W) ja kiinnityimme taas poijuun. Tähän mukavan suojaiseen näköiseen lahteen pääsevät tuulet yllättävän hyvin puhaltamaan. On mukava olla poijussa kiinni. Veneitä on paljon, ihan ruuhkaksi asti. Pientä kauppaa ja baaria löytyy rannasta ihan tarpeeksi.
Vesillä nähtiin valtavasti purje- ja muita veneitä. Täällä on hyviä vesiä pienten saarien välillä. Kovin suosittuja vesiä tuntuvat olevan. Vuokraveneitä olisi saatavissa joka satamasta, ja niitä käytetään paljon.
Tämä alue ei satamiensa ja lahtiensa ja maisemiensa puolesta kiipeä ihan kärkeen meidän suosikkilistalla.
Olemme jo tullanneet itsemme ulos tästä valtiosta ja tiistaiaamuna 24. päivä lähdemme aamulla kohti Kuubaa. Ei ole tarkoitus poiketa matkalla Haitissa, Jamaikalla eikä muilla välissä olevilla saarilla. Matkan pituus on noin 760 mailia. Aika-arvio on noin 7 päivää.